dag 3 ' in de dierenfilm ' 25dec2007 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Familie Schalkwijk - WaarBenJij.nu dag 3 ' in de dierenfilm ' 25dec2007 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Familie Schalkwijk - WaarBenJij.nu

dag 3 ' in de dierenfilm ' 25dec2007

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Familie

25 December 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Kerstochtend. We hebben niet echt het kerstidee. Tot een zwarte serveerster ons bij het ontbijt “ Happy Christmas “ wenst en ons omhelst. We hebben heerlijk geslapen en na een goed ontbijt gaan we op reis met onze prima bus met airco. Buiten is het prachtig zomers weer en zo’n 25 graden; in de bus is het koel. Eerst gaan we nog langs bij de regeringsgebouwen in Pretoria. Prachtige gebouwen met een indrukwekkende tuin van heel veel plateaus. Bert is er zelfs van onder de indruk. Ook een plek waar jonge echtparen zich laten fotograferen. We zien 2 groepen; kleurrijk en prachtig en die hebben we zelf ook op de foto gezet. Van vrij vlak bij Pretoria zien we het steeds heuvelachtiger worden. Een paar keer stoppen we onderweg. Bij onze lunchplek in Dullstromm blijken heel veel restaurants ivm 1e kerstdag dicht, maar weer hebben we geluk. We nemen de laatste plaatsen in bij een nog open restaurant en hebben heerlijk buiten onder aan parasol zitten eten. Dan weer verder naar onze ‘ lodge ‘. Ivm een overboeking moeten we 1 nacht in een andere lodge. Een prachtige poort belooft veel goeds. Het is dan half vier in de middag. Op de lange oprijweg zien we al koedoes en wilde zwijnengroepen. Onze ‘ huisjes ‘ liggen op een heuvel. De ‘ Hannah Lodge ‘ in Ohrigstad Mpumalanga blijkt super. Ons huisje zijn 2 ‘ kamers ‘ met een tussendeur en dat is met de kids natuurlijk prima. Ons uitzicht is een klein zwembadje en prachtige heuvels. Het grote gebouw met restaurant is vlakbij en alles is even mooi. Die middag gaan we al direct onze eerste game-drive maken. In een soort truck met stoeltjes en een overkapping gaan we de bossen in. Een zwarte Afrikaner stuurt. Telkens als we iets zien stopt hij en verteld hij in het Engels iets over de beesten. Iets vertellen tijdens het rijden heeft geen enkele zin, want de motor en de truck maakt een behoorlijke herrie. De beesten lijkt dit niet af te schrikken. Ze schrikken wel als wij, terwijl de motor uit is, te hard praten. Zo hebben we onderweg de bertgrietbok, het knobbelzwijn, veel koedoes en springbokken gezien. Op een grote savanne-weide zien we zebra’s, allerlei antilope’s, een groepje van 5 prachtige neushoorns, gnoe’s en ook buffels hebben we gezien. We zitten gewoon ‘ in ‘ de dierenfilm. Gerard geniet met zijn verrekijker. Sietske zit op schoot bij onze reisleider Theo voor in de truck met grote glimogen. Geweldig! Net voor zonsondergang zijn we weer terug. Het is dan rond half 7 en snel donker. Zo blijkt een niet geplande overboeking een cadeautje!

Familie

In de kerstvakantie gaan wij, Bert, Gerrie, Gerard en Sietske, naar Zuid-Afrika. We hadden dit jaar te vieren dat we 12 1/2 jaar getrouwd waren in maart én dat Bert op 31 december 50 jaar wordt! Op oudejaarsdag is normaal ons huis gezellig druk, maar nu dus niet. Denise, Wim, Daphne en Chloe passen op het huis en de paarden. Wij hebben veel zin in onze reis en zullen de 31e ' ergens ' in warm Zuid-Afrika zijn!