dag 9 reisdag en aankomst St.Lucia 31dec2007 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Familie Schalkwijk - WaarBenJij.nu dag 9 reisdag en aankomst St.Lucia 31dec2007 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Familie Schalkwijk - WaarBenJij.nu

dag 9 reisdag en aankomst St.Lucia 31dec2007

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Familie

31 December 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vandaag wordt een reisdag. Sietske en Gerard zijn knalrood. Van Marriet en Maaike kregen we middeltjes om de pijn te verzachten. Even geen zon op gezicht en schouders vandaag! En dan is Bert natuurlijk ook jarig! Hij krijgt van ons een portemonnee uit Holland en van Sietske een geknutselde kaart met lieve tekst. We pakken onze koffers in en nemen nog een lekker ontbijt. Onze eetruimte heeft alleen een dak en grenst aan een klein meertje. In het meertje zien we allerlei vissen zwemmen. Ik vraag aan Gerard hoe die vissen met die sprieten heten en hij weet dat het een meerval is. Ik zie ook schildpadden zwemmen. Vlakbij is een boom vol met wit/zwarte ibissen. Na het ontbijt gaan we aan de wandel naar de uitgang van het park. De bus zal ons achterop komen. We wandelen langs het meertje waar de waterbuffel ligt, waar ik het eerder over had. Hij ziet er nu iets anders uit….. iets opgezet. Dan ontmoeten we een grote groep impala’s die op 10 meter afstand vanuit het open veld het bos inhuppelt. Het is dan rond half 9, maar de zon prikt behoorlijk in de open vlakte, waar geen schaduw meer is. Zo lopen we langs een groep gnoe’s, de zebra’s, een witbles en zien we op het pad twee grote mieren die een voor hun enorm grote drol over het pad rollen. Als je dit van dichtbij bekijkt is het heel komisch. Sietske lift inmiddels mee op de schouders van papa. Bij de uitgang van het park worden we opgepikt door de bus en dan is zo’n bus weer heerlijk koel. We reizen vandaag eerst naar de grens van Swaziland en dan door naar St.Lucia aan de kust. Onderweg stoppen we nog een paar keer. Zo bekijken we een kaarsmakerij ' Swazi Candles ', waar ze kaarsen in allerlei dierenvormen maken. We zien live dat een kunstenaar van een bolletje een prachtige olifant kneed. De grens Swaziland / Zuid-Afrika verloopt weer goed. Later stoppen we weer bij een markt met handgemaakte souveniers, waar ze ook fruit verkopen. We zitten nu midden in het gebied, waar ze ananas verbouwen. Onderweg hebben we dit al veel gezien. Bij dit verkooppunt liggen er duizenden in allerlei maten. Ook allerlei soorten mango’s zijn hier te koop. Onderweg in de bus eten we wat schijven ananas van Annekee. Die lijken toch echt veel lekkerder als thuis hoor. Meer smaak! Rond 4 uur arriveren we in St.Lucia; een echt toeristenplaats met een hoofdstraat met veel winkels en restaurants. Lijkt wat op Scheveningen, maar dan met meer zwarte mensen. Onze lodge Jo-A-Lize, is prachtig. We krijgen 2 ‘ geschakelde ‘ kamers. Met de tussendeur open is het 1 geheel. Als we onze kamers uitstappen lopen we 5 meter naar een klein zwembadje op een binnenplaats. Dat is ook het eerste wat we doen als we onze koffers hebben neergezet: zwembroek/bikini aan en hup het zwembad in! Heerlijk! Na 2 minuten begint Sietske al te klappertanden en gaat ze er dus uit, maar Gerard houdt het wel 2 uur vol. Op het laatst ‘ lummelen ‘ met de jongens Iwein en Jerome van 12, Theo en Reinier; helemaal leuk! En dan is het natuurlijk nog steeds oudejaarsdag. Ik ben met Co even geld wezen pinnen. Onderweg kwamen we een zwarte jongedame tegen met vuurwerk en ik vroeg haar waar we dat konden kopen. Nou, we konden het van haar wel kopen. Blijkt een blanke Afrikaanse dit te hebben meegeluisterd, die vervolgens de zwarte jongedames er verbaal behoorlijk van langs geeft. Het is namelijk verboden binnen de bebouwde kom vuurwerk af te steken en als wij dat als buitenlanders zouden doen, dan kunnen we worden opgepakt!!!! Weten we dus ook weer……’s Avonds gaan we naar een restaurant vlakbij genaamd ‘ Fur Elise ‘, waar we een heerlijke echte paella eten. Bert wordt door de serveersters toegezongen als “ Bertie “ en krijgt een paar kleine ijsgebakjes met een brandende 50 er op. Van de groep krijgt hij een ( door mij in het Krugerpark gekochte ) rangerriem en Krugerpark-t-shirt. De ouders van de 14-jarige meiden Carolien en Carmen zullen het deze avond moeilijk krijgen. De meiden zien geen gevaar en kunnen best alleen op stap… Met (te) uitdagende kleding willen ze feestend het nieuwe jaar is. Ik wens Renee en Reinier, Lieke en Co, veel succes.. Het is half 10 en genoeg voor de kinderen, die we op hun heerlijke koele kamer te bed leggen. Op het binnenplaatsje is er veel lawaai van feestende gasten, maar daar hebben ze geen last van. Het is een zwoele avond met een bijzondere jaarwisseling. Er is weer veel gebeurd dit jaar. Het meest zullen we ma missen. We sluiten het jaar af en beginnen het nieuwe jaar met een glaasje Drambuie.

Als jullie dit lezen is het gelukt in het internetcafé in St. Lucia. Ik denk dat jullie heel wat mailjtes hebben gekregen als ik een bericht herstelde en herplaatste. Nu dus ook de foto’s. Mooi hé. Ik heb nu pas jullie reacties kunnen lezen. Ik heb ze uitgeprint en neem ze zo mee naar Bert en de kids. Veel leesplezier! liefs Gerrie.

• 01 Januari 2008 - 14:47

Lida:

Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar.Jullie beginnen in ieder geval goed.Wat een mooie foto,s bij dit verhaal,zo gaat het wat meer leven.
    Maak er nog een fijne week van.

groetjes en eenknuffel van Lida.

• 01 Januari 2008 - 15:05

Marleen:

wat leuk voor

• 01 Januari 2008 - 15:46

Denise:

Ook van mij de beste wensen voor 2008!Wauw wat ziet dat er allemaal geweldig uit daar!!

Geniet er nog maar lekker van, de tijd vliegt voorbij!!

X en knuffels van Denise

• 01 Januari 2008 - 16:24

Pake En Beppe:

Dit was wel weer een bijzonder verhaal,waar we weer van genoten hebben!!
    De foto 's zijn prachtig!!
    Wij vragen ons allemaal wel af:"Wanneer komen jullie terug?Niemand van ons,die het precies weet...
    Nog heel fijne dagen gewenst en dikke knuffels van Pake en Beppe.

• 01 Januari 2008 - 16:40

Wim:

Prachtige foto's, ik vraag me af jullie wel terug willen, bert kan daar toch ook mennen met die zeebra's of twee span oliefanten.ik weet wel een groom.

gr,je groom.

• 01 Januari 2008 - 16:49

Sita:

Hey WildLifeSchalkjes in 2008! Een, in veel opzichten, bijzondere jaarwisseling dus! Mama belde ons gisteravond nadat jullie telefonisch contact hadden gehad. Daar dus iets eerder 2008 dan hier. P&M vonden het fantastisch dat je belde. Hier geen hoge temperaturen, maar wel potdichte mist. Niet fijn. Heel mooi om nu ook de foto's te kunnen bewonderen. Jou kennende maak je er vast -tig. We hebben met champagne op jullie geproost. Ger; ik heb ook gemaild naar je galgeramonkeytail adres. Kun je die berichten binnenhalen? Op naar jullie verdere WildLifeAdventures!

• 01 Januari 2008 - 18:53

Connie:

Ha die Gerrie, Bert, Gerard, Sietske...
    Heel gelukkig nieuwjaar, met alle goeds !! In ieder geval een heel bijzondere start dit jaar... geniet er nog even zalig van...
    Ben benieuwd waar jullie verder heengaan... jullie hebben al heel veel gezien volgens mij... leuk ook die dansen he... !! ja, dat kunnen ze daar wel.. leuk dat Gerard en Sietske ook zo genieten.. leuk die foto voor in de bus.. Nu, nog heel veel plezier deze week !

• 01 Januari 2008 - 19:46

Fam. Witlox:

Hey Schalkwijkjes ,
    de beste wensen van ons allemaal.Leuk om op die manier oud en nieuw te vieren!
    En Bert:van Harte natuurlijk.Hoop dat het verbranden meevalt , en de pret niet bederft.Goeie reis en veel plezier!

fam witlox

• 02 Januari 2008 - 09:36

Fam Radings!!:

Hee allemaal!!
    Wat een super gave fotos zeg!!
    Dat jullie dat allemaal echt hebben gezien.

Wij zijn ook heel benieuwd naar de volgende verhalen.
    Nog een gelukkig nieuwjaar!!

Hele dikke kussen van Kees, Ineke, Daphne, Leonie en Frank