dag 4 2e kerstdag met kerstgedachte 26dec2007 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Familie Schalkwijk - WaarBenJij.nu dag 4 2e kerstdag met kerstgedachte 26dec2007 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Familie Schalkwijk - WaarBenJij.nu

dag 4 2e kerstdag met kerstgedachte 26dec2007

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Familie

26 December 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Die ochtend word ik –te- vroeg wakker. 6 uur terwijl we tot 8 uur mochten uitslapen. Ik probeer nog wat te slapen, maar blijf het snurken van Bert horen. Hij is wat neusverkouden. Buiten wordt het licht en de temperatuur is al heerlijk. Het kleine zwembadje lonkt. De vogels zijn al heel actief en hebben een ochtendconcert. In het kleine zwembadje neem ik een koele duik. Heerlijk en wat een prachtig uitzicht! Rond half negen zijn alle koffers weer ingepakt en staat er weer een heerlijk ontbijt te wachten. Niet voor mij. M’n maag heeft even het klepje dicht…Deze dag zullen we veel gaan zien. Het is een prachtige tocht door de uitlopers van het Drakensgebergte. De Blyde River Canyon is indrukwekkend. De kloof is uitgeslepen door de Blyde rivier. De rotspartijen hebben prachtige kleuren. Een volgende prachtige plek zijn de Three Rondavels. Dit zijn 3 grote puistenheuveltoppen. Daar spreek ik met een trotse oudere zwarte Afrikaner. Hij informeert waar we vandaan komen en als ik zeg ‘ Holland ‘, dan kan ik niet meer stuk. ‘ God heeft hier een mooi land geschapen ‘ zegt hij in het Engels. Als ik zeg dat dit voor ons een hele vreemde 2e kerstdag is wenst hij mij vrede. We wensen samen dat iedereen wat aardiger voor elkaar mag zijn. Toch een beetje kerstgedachte dus.
Daarna gaan we naar Pilgrim's-rest, een soort Afrikaans Volendam. Kleine musea en heel veel kraampjes met beelden, doeken, sieraden en zo. Sietske wil toch wel heel erg graag zo’n mooie ketting en samen met Bert zoekt ze er 2 uit. Bert dingt wel af, maar niet fanatiek. 20 rand is immers niet veel. Ongeveer 2 euro… De volgende stek zijn de Potholes. Hadden we eerst niet zoveel idee bij, maar het is prachtig. Een rivier vanuit de heuvels met verschillende watervalletjes hebben in de loop der jaren enorme gaten gesleten in de rotsen in en langs de rivier. Er loop een heel toeristenpad langs en zo komen we net boven de watervallen waar we even heerlijk pootje hebben gebaad. Want het is inmiddels echt warm en de factor 20 hebben we hard nodig. Onze safarihoedjes hebben we op en vooral veeeeeeeeel water drinken. Terug de bus in is dan heerlijk verkoelend. We bezoeken kort nog een prachtige waterval. Bij onze volgende stop is het bij Sietske op. Logisch want het is best veel. Gerard niet, die wil met alles mee en stapt onvermoeibaar door. De prachtige vergezichten op het uitkijkpunt genaamd ‘ God’s Windows’ laat ik Sietske dus even later op de foto zien. Dan is het nog kort naar onze volgende verblijfplaats ‘ Summit Lodge ‘ in Graskop Mpumalanga. Prima eenvoudige huisjes, maar niet te vergelijken met onze vorige stek want wat was dat mooi. Op tijd liggen de kinderen in bed, want voor morgen staan er weer veel leuke dingen op het programma.

  • 29 December 2007 - 08:39

    Geeske:

    Wat zullen jullie genieten van al wat jullie te zien krijgen onderweg.
    Als ik mijn ogen dicht doe kan ik door jou verhaal bijna met jullie mee reizen.
    Volgens mij is het daar in eén woord geweldig.
    lieve groet Geeske

  • 29 December 2007 - 09:21

    Sita:

    Hey WildLifeSchalkjes!
    Wat een berichten in 1x. En de super spotter blijkt Crocodile Gerard duzz!! Waarom verbaast mij dat niet? Geweldig dat jullie zo genieten en wij beleven het zo ook helemaal mee. Verheugen ons op de foto's. Vanmiddag Churchbollenbakken. Heel veel greetings van ons together en blijf vooral meelen!

  • 29 December 2007 - 09:27

    Carolien:

    ben een beetje schor, want ik heb alles hardop achterelkaar aan Marleen voorgelezen. Wat hebben jullie al veel gezien zeg!!!!! We wachten met smart op de foto's. Veel plezier verder en het verre Afrika!
    Veel liefs vanuit de polder,
    Sjouke,Carolien,
    Jelle,lisanne,en Marleen.

  • 29 December 2007 - 13:21

    Denise:

    Wauw wat een fantastische verhalen!!
    Ik kan bijna niet wachten om alles op film te bekijken. :D

    Liefs, Denise en de hele beestenboel


  • 29 December 2007 - 16:56

    Tara En Leonie:

    Heeeee Iedereen!
    We hebben alle verhalen met vel plezier gelezen!! Wij willen nu ook graag samen op Safarie. Alle verhalen om jaloers op te worden! Ik hoop dat jullie nog veel leeuwen en luipaarden zullen gaan zien! We verheugen ons op de foto's en vooral alle leuke mails erop blijven zetten! We wachten vol verheugen op alle nieuwe avonturen!
    Nog heel veel plezier daar, Groeten van Leonie& Tara

  • 29 December 2007 - 18:09

    Mieke:

    Wat was het lang wachten op bericht....vol verlangen opende ik dagelijks de mail en dan...gelukkig bericht. Wat een mooie omgeving beschrijf je Ger, om jaloers te worden!! Geweldig wat een mooie avonturen en dieren die jullie mogen ontmoeten! Geniet er maar lekker van, zeker van het weer want hier waait een vervelende koude wind. Kus Mieke

  • 29 December 2007 - 18:43

    Pake En Beppe:

    Wat een spannend verhaal met die grote olifant!!
    Hier lijkt het wel oorlog!we horen steeds zware ploffen buiten!Zelfs vannacht om 1.30 u schrok ik er wakker van!Wat leuk,om jullie verhalen te lezen.
    Nog leuker dan sms sen,al waren we daar ook heel blij mee..Nog heel veel plezier,alle vier!!Liefs van Pake en Beppe

  • 29 December 2007 - 18:43

    Wilma :

    Hoi!
    Tja, hier kan geen kerstkaart tegenop, dus dan maar zo!! Prachtige verhalen hoor, mooi om te lezen...
    Geniet ze verder héél veel(zal vast geen probleem worden?!?) en alvast een heel mooi en vooral bijzonder oud-en-nieuw vanuit de Herenweg gewenst aan jullie...
    Enne Bert: alvast van harte!
    Lieve groeten, Gerrit en Wilma

  • 29 December 2007 - 20:11

    Connie:

    En... hebben jullie al een beetje een Afrikaas kleurtje ??
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen.. ik herken jullie enthousiasme van de mooie plekken !! prachtig he..
    En wat leuk dat Gerard een krokodil heeft gezien.. Wat genieten jullie..!! Wens jullie een leuk oud/nieuw en fijne verjaardag maandag !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Familie

In de kerstvakantie gaan wij, Bert, Gerrie, Gerard en Sietske, naar Zuid-Afrika. We hadden dit jaar te vieren dat we 12 1/2 jaar getrouwd waren in maart én dat Bert op 31 december 50 jaar wordt! Op oudejaarsdag is normaal ons huis gezellig druk, maar nu dus niet. Denise, Wim, Daphne en Chloe passen op het huis en de paarden. Wij hebben veel zin in onze reis en zullen de 31e ' ergens ' in warm Zuid-Afrika zijn!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 16860

Voorgaande reizen:

23 December 2007 - 06 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: