dag 10 Nieuwjaarsdag en rustdag in St.Lucia - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Familie Schalkwijk - WaarBenJij.nu dag 10 Nieuwjaarsdag en rustdag in St.Lucia - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Familie Schalkwijk - WaarBenJij.nu

dag 10 Nieuwjaarsdag en rustdag in St.Lucia

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Familie

01 Januari 2008 | Zuid-Afrika, Pretoria

Wij zijn dus heel rustig het nieuwe jaar ingerold. Bij deze wil ik iedereen nog een heel gelukkig nieuwjaar wensen!!!!!!

Pas vandaag ook zag ik de reacties, omdat Theo via een USB-stickje mijn info op de site had geplaatst en ik later geen toegang had tot internet. Ik kan jullie zeggen dat we het heel leuk vinden dat jullie op deze manier allemaal meeleven!!!!! Ik heb ze de kids ook laten zien en die vonden het ook heel leuk. Ook stonden er een paar vragen in die ik hierbij wil beantwoorden: Connie, over de groep: we hebben groep met heel verschillende mensen met heel verschillende achtergronden, maar de sfeer is goed. We kunnen elkaar steeds beter vinden. Vooral ook vandaag……. En Benthe: Leeuwen hebben we wel gezien, maar niet duidelijk. Tijgers leven hier niet. En warm is het zeker. Vooral de laatste 2 dagen. ’s Morgens is het al ruim 30 graden. En Monique: Ze doen hier weinig aan kerst. In ons hotel wel een kerstboom en de winkels hebben witte randen gespoten langs de ruiten. Eigenlijk heel komisch zo midden in de zomer hier. En Keya: olifanten en giraffes hebben we nu veel gezien; zelfs wel eng dichtbij!
Marijn: Wat we hier eten: We proberen zoveel mogelijk mee te doen met het eten wat de mensen hier ook eten. Ze eten hier vooral veel vlees. 20 rand voor een kilo rund is immers niet veel ( 2 euro ) Algemeen is het voor ons hier goedkoop. Een cola kost 80 rand (80 eurocent) en voor 350 rand eten we met z’n vieren warm. (35 euro) Gerard houdt vooral van de kip. Sietske vond de pizza margarita gisteravond erg lekker. Waar wij zitten is het vooral toeristisch en kunnen we dus uit van alles kiezen. Zo hebben we inmiddels ook impala en struisvogel gegeten. De foto van de stoere krijger zal ik nog proberen te krijgen van 1 van de groepsleden. Verder dank voor alle beste wensen en felicitaties voor Bert!!!!!!!!!!

Over vandaag; nieuwjaarsdag 2008
We hebben vandaag een echte rustdag in onze mooie Jo-A-lize Lodge in St.Lucia. Ook omdat vandaag alles hier dicht is. De supermarkt is open tussen 7-10 uur en ik haal wat voor de lunch. De kinderen slapen lekker uit. Het is al weer heel vroeg erg warm en dan is het heel goed toeven op onze airco-kamers. Op de planning staat dus vooral rusten en zwemmen in ons zwembadje op 5 meter…..Omdat Gerard en Sietske allebei nog behoorlijk verbrand zijn is een t-shirt tijdens het zwemmen verplicht. Voor Sietske geen probleem, maar voor Gerard wel. Zijn zwem-t-shirt (van de zwemles) ligt immer thuis! Een ander shirt kan hier echt niet voor dienen. Ook het voorbeeld van een zwemmende Bert, mét t-shirt, kan hem niet overreden. Met veel geduld en de gedachte dat het niet gaat lukken, gaat hij na verschillende malen binnen/buiten, uit/aan, buiten zitten. Dan ziet hij de jongens Iwein en Jerome het bad inkomen. Daar had hij gisteren zo fijn mee gelummeld. ( 1 in het midden die de bal moet vangen en de anderen spelen over) En dan wordt het toch wel heel moeilijk om zijn protest vol te houden. Nog even blijft hij nukkig zitten, tot hij ineens opstaat en met een kreet het bad inspringt! Phoe…Eenmaal er in is hij er niet meer uit te krijgen. Eerst lummelen met de jongens en Bert en later met mij. Het water is echt heerlijk als het zo broeiend is. Sietske is dan het ballenmeisje die de bal weer in het water gooit als hij op de kant ligt. Er zitten meer van de groep om het zwembadje en het is erg gezellig. We lunchen met verse ananas en mango. Daarna ben ik een naar het internetcafé gegaan.
’s Avonds gaan we met z’n allen uit eten, tenminste, dat dachten we. Blijkt alles dicht te zijn ivm nieuwjaarsdag. We horen dat de restauranthouders de boel dicht houden omdat deze dag veel zwarte Afrikaners naar St.Lucia zijn gekomen en ze bang zijn voor problemen… Daar staan we dan met de hele groep en dan blijkt er saamhorigheid. De mannen gaan naar de shop van het benzinestation. Dit is het enige wat nog wel voedsel heeft. Er staan veel ( vooral zwarte ) mensen voor. Later hoor ik dat Bert naar binnen wordt gelaten door een blanke Afrikaner terwijl hij nog lang niet aan de beurt is. Hij scoort eieren en de andere mannen scoren hotdogs en crackers. Met alles wat eerbaar is vullen we een lange tafel in de buitenlucht en dan blijkt dat we toch veel te eten hebben. En natuurlijk lekkere wijntjes, want die hadden we nog wel. Keukenprins Bert gaan eieren bakken. We missen nog de peper en zout en Lieke koopt de nachtportier om met 50 rand om haar peper en zout en een brood te geven. We zijn het er over eens: eigenlijk is dit veel leuker. Theo is er even niet bij. Die zit te werken aan de plaatselijke krant van Alem / Kerkdriel. Ja, daar waar ik ook gewoond heb. Hij is redacteur en kan op afstand en met gebruik van internet redactie zijn. Zo was het toch weer een bijzondere dag. Morgen gaan we om half 6 ’s morgens weg voor onze laatste game-drive. ’s Middags staat er een bootreis op het programma langs nijlpaarden en krokodillen.

• 02 Januari 2008 - 12:44

Louis:

Allereerst nog een fantastisch en vooral gezond 2008 !!!!

Heb weer met veel aandacht zitten lezen. Volgens met hebben jullie het geweldig.

Geniet nog de laatste dagen en alvast een goede reis terug naar huis. (maar nog even niet aan denken.

Groet uit Ravenswaaij. Louis

• 02 Januari 2008 - 15:06

Mirjam Molenaar:

Hallo vakantiegangers!

Een heel gelukkig nieuwjaar toegewenst vanuit Ljouwert!
    Ik heb net jullie afgelopen 10 dagen gelezen en jeetje zeg wat hebben jullie al veel spannende en leuke dingen meegemaakt! Ik ben wel jaloers hoor en wat een mooie foto's!!! Ik ben ook erg benieuwd naar de film.

Heel veel plezier nog samen met elkaar, iedereen en de dieren!

Groetjes Mirjam

• 02 Januari 2008 - 21:14

Pake En Beppe:

Wat weer een verhaal van de eerste dag van 2008!Fijn,dat je toch in het water spfong,Gerard!Wij weten nog steeds niet,wanneer jullie terugkomen??
    Geniet nog maar van alles!Wij genieten van de verhalen!!
    Liefs van Pake en Beppe.

• 05 Januari 2008 - 13:55

Leonie!!:

Hee!!
    Wat een leuk verhaal weer lekker ziet dat zwembad eruit zeg!!

Nou nog heel veel plezier!
    XxXxX leonie!!