dag 11 St.Lucia game-drive en boottocht 2jan2008 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Familie Schalkwijk - WaarBenJij.nu dag 11 St.Lucia game-drive en boottocht 2jan2008 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Familie Schalkwijk - WaarBenJij.nu

dag 11 St.Lucia game-drive en boottocht 2jan2008

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Familie

02 Januari 2008 | Zuid-Afrika, Pretoria

Om op de vraag van mama terug te komen: Op zondag hopen we 10.45 uur (Nederlandse tijd ) te landen op Schiphol. Hans zal ons ophalen. Laten we hopen dat de terugreis niet zo hectisch zal zijn als de heenreis. Overigens zijn we dat al lang weer vergeten. Net als de 2 koffers die pas 5 dagen later werden nabezorgd. Leuk is het verhaal van Martha die ook haar koffer kwijt was. Daar zat bijvoorbeeld de toch zeer belangrijke onderbroek in. Martha en Roelof hebben dus al de 1e kerstdag inkopen gedaan. Ze had de maat XL gekozen, hoewel Martha niet heel fors is. Lachend vertelde ze dat dit kennelijk bedoeld was voor de dikke Afrikaanse vrouwenbillen, want zij kon ze optrekken tot onder haar oksels!

Vandaag was het dus vroeg opstaan. Met de “ Jodelahie Jodelahie Jodelahie Hie Ha Ho “ van Aranka ( op mijn GSM gezet ) werden we om 5 uur wakker. Om half 6 vertrokken we met de (2)jeeps vanaf het hotel naar het park. Dat was nog wel eerst een uur rijden. Onderweg zie ik een klein aapje platgereden op de weg liggen. Zoals bij ons een kat aangereden ligt. Het is al errug warm, maar Sietske is blij dat er een wollen deken in de jeep ligt. We zijn dus behoorlijk uitgewaaid als we aankomen in het wildpark KwaZulu-Natal in het Hluhluwe-Imfolozi Game Reserve Park. Patrick is vandaag onze zwarte Afrikaanse chauffeur. Tot 8 uur ( ’s morgens ) hebben we al allerlei dieren gespot in het park. Zebra’s, natuurlijk weer veel impala’s en ‘wildebeesten’. Het klinkt stom, maar dat wordt nu ‘ gewoon ‘. Om 8 uur parkeren we in het park picknickplek met toiletten. De ‘ rangers ‘ hebben allerlei eten en drinken meegenomen voor het ontbijt. In de buitenlucht picknicken we zo om 8 uur s’ ochtends bij een paar picknicktafels en het smaakt prima. Broodjes die we kunnen smeren, yoghurt met muesli, jam, melk, thee en koffie; alles wat voor een goed ontbijt nodig is. Een moeder-wratten-zwijn met 3 jongen loopt op korte afstand haar kostje op te scharrelen. Deze durft niet zo dichtbij te komen. Gerard luistert op mijn GSM weer het kermit-deuntje en de man met de gekke gezichten van Aranka. Blijft leuk! Vandaag is het echt heet. In de zon staan is er even niet bij, erdoor lopen naar het toilet kan net. Volgens een ranger is het 45graden…… Dan weer op pad met onze 2 jeeps. De leeuw zit boven aan ons kijk-verlanglijstje, maar dit wil niet echt lukken. 1 van de rangers krijgt een SMS-je dat hij ‘ bij de brug ‘ zal zitten. We rijden met z’n allen die kant op. Onderweg komen we weer een enorme olifant tegen die op 3 meter achter onze jeep oversteekt. Deze is gelukkig iets ‘ rustiger ‘. Bij de brug geen leeuw te zien. Wel een drinkende olifant en die lijkt verantwoordelijk voor het verdwijnen van de leeuwen. We merken dat we bij andere game-drives verwend zijn. We zien op grote afstand wel neushoorns. Zebra’s en impala’s zijn we zoals gezegd gewend. Ook zien we in een modderpoel op korte afstand wrattenzwijnen die aan ‘ het baden ‘ zijn in de modder. Een leuk gezicht. Later ontmoeten we nog giraffes die statig door het prachtige landschap schreiden. Rond 1 uur zijn we, totaal uitgewaaid, weer terug bij ons hotel. Ik haal in de supermarkt tegenover wat voor de lunch en daarna is het heerlijk zwemmen. Met een groot gedeelte van de groep doen we weer ‘ lummeltje ‘. Gerard en Sietske en Bert doen natuurlijk mee en het is erg gezellig. Sietske blijft zelfs erg lang in het water, en dat zijn we niet van haar gewoon. Ook omdat Theo er bij komt en voor de nodige hilariteit zorgt. Ik heb er wat foto’s van gemaakt. Om half 4 maken we ons klaar voor de boottocht. We zitten vlakbij zee, maar zullen die niet zien. We zullen de rivier een stuk landinwaards volgen. Onderweg zien we grote groepen nijlpaarden die dicht bij elkaar in het water vlakbij de kant liggen. Hun kop en bovenkant van hun lijf steekt een stukje boter water uit. Ik kan weer prachtige opnames maken van moeder met kind, een gapend nijlpaard en jonge spelende nijlpaarden. De krokodil hebben we 2 keer kort gezien. Wel is het heerlijk in de overkapte boot, waar de wind lekker door blaast. We eten met z’n allen. Ik een heerlijke pizza. Voor ons vieren moeten we (incl. wijn) 370 euro afrekenen. (37 euro) Morgen zullen we ons mooie plekje weer verlaten en reizen we weer verder, terug naar Johannesburg. We hebben heel veel gezien, maar merken dat het ook weer goed is terug te gaan. Gerard en Sietske zijn inmiddels behoorlijk aan het vervellen in hun gezicht. We merken dat alle indrukken leuk, maar ook heel veel voor hun zijn.

• 03 Januari 2008 - 08:07

Geeske:

Hoi schalkjes.

Wat zullen jullie genieten.
    Van al het mooi's wat jullie zien.
    Vanaf de foto's kunnen we een toch een stukje mee beleven van wat jullie met eigen ogen kunnen zien.
    Wens jullie nog een paar fijne dagen en een voorspoedige terug reis.

groeten de Haantjes.

• 03 Januari 2008 - 11:00

Mieke:

Hallo daar,
    Het is hier net onder het vriespunt en een wat harde, koude wind....dus geniet nog maar lekker van zwembad, zonnetje en al het moois!
    Geweldig om jullie verhalen te lezen,
    Hartelijke groet,
    Mieke

• 03 Januari 2008 - 12:29

Carolien:

Wat ziet het er allemaal heerlijk zomers uit.Geniet er nog maar flink van want in ons kikkerlandje kunnen de geitenwollensokken, thermo-onderbroeken en oorwarmers weer aan hoor!
    Alvast een hele voorspoedige terugreis gewenst!
    Liefs, de Posthumaatjes

• 03 Januari 2008 - 14:31

Lida:

Wat ziet het er goed uit geniet er nog maar even van want hier is het koud.
    Ik hoop dat jullie nog een paar mooie dagen krijgen en wens jullie een voorspoedige thuisreis.

• 03 Januari 2008 - 17:26

Daphne:

Zoo Zoo Jullie hebben echt al veel mooie dingen en dieren gezien. Ook zijn het het echt hele mooie foto's!! Nog een paar daagjes en dan zitten jullie ook weer in de kou:P En staan er natuurlijk wat verassingen voor Bert...
    Nog heel veel plezier de laatse dagen!!
    Kusjee Daphne

• 03 Januari 2008 - 18:06

Margriet En Aranka:

Hoi allemaal, leuk dat Gerard zo'n lol beleeft aan de gsm-geluiden. We zullen op zoek gaan naar wat jungle-geluidjes die helpen bij het afkicken! Geniet nog even en alvast een goeie reis. Groetjes.

• 03 Januari 2008 - 18:53

Sita:

Hey WildLifeSchalkjesGameDrivers desperately seeking lions..

Hi, hi; geen wonder dat je die leeuw niet tegenkomt. Die heb ik ingehuurd om te figureren op Bert's digitale verjaardagskaart. Z'n nieuwe jopje bevalt de gekroonde Lion King zo goed dat hij een freelance contract met Hallmark.nl heeft afgesloten. Nee; alle gekheid op een USB-stikje; Geniet nog ff van de zomerse temperatuur, de prachtige natuur inclusief beestenboel, want de gevoelstemperatuur is hier vandaag met een straffe oostenwind ver beneden zero!

• 03 Januari 2008 - 18:56

Pake En Beppe:

Nog een paar dagen dus...
    Het kerstbakje,dat jij gemaakt hebt,staat nog mooi bij ons op de ronde tafel,Sietske!Wat is het daar warm bij jullie!Dat wordt hier wel even anders...
    Geniet nog maar van al dat moois!Veel liefs van Pake en Beppe.