dag 7 Swaziland 29dec2007 - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Familie Schalkwijk - WaarBenJij.nu dag 7 Swaziland 29dec2007 - Reisverslag uit Lobamba, Swaziland van Familie Schalkwijk - WaarBenJij.nu

dag 7 Swaziland 29dec2007

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Familie

29 December 2007 | Swaziland, Lobamba

We reizen nu naar Swaziland. Een land in een land, met eigen grenzen en een eigen cultuur. Bij de grens bij Mpumalanga komen we Swaziland binnen. Het loopt gelukkig allemaal soepel en we hoeven geen smeergeld te betalen. Bij deze border post is het Maisamo Cultural Park waar we een kijkje zullen krijgen in de cultuur van Swaziland. We worden ontvangen door een jonge zwarte schone met een super mooi gebit, wat ze ook vaak laat zien. In goed Engels krijgen we uitleg van alle gewoontes en we lopen tussen de hutten door. De mannen krijgen een indrukwekkende blik op hoe de krijger die, nadat hij bloot door het scherpe gras is gelopen, zijn gekwetste geslachtsdeel ‘ behandeld ‘. Voor details moeten jullie bij Bert zijn…. Het is natuurlijk allemaal toeristisch, maar wel erg leuk. Leuk is ook de voorstelling van de hele groep. Gerard maakte zich hier gisteren al zorgen over. Zo’n voorstelling roept dingen bij hem op die niet controleerbaar zijn. Tijdens de voorstelling kiest hij met moeite een plek achter een muurtje van paaltjes. Dat gaat net.. Sietske vindt het allemaal prachtig. De hele familie geeft een spectaculaire show weg van zang en dans. Heel ritmisch met trommels, prachtige kleding, jonge meiden tot 14 jaar met jonge blote borstjes en macho krijgermannen in vellen en veren. Deze groep geeft ook voorstellingen in Europa. Prachtig is het niet gekunstelde enthousiasme en hun trots. De vrouwen stampen tijdens hun dans net zo hard op de grond als de stoere krijgers, die stuk voor stuk hun beste kunnen laten zien. Theo had ons al geïnformeerd dat aan het einde het publiek zou worden uitgenodigd om mee te dansen. Onze jonge 14-jarige blondine Carmen, die net niet op tijd weg kan komen, wordt er als eerste uitgepikt en daarna volgen er veel meer. Sietske wordt ten dans gevraagd door een leeftijdsgenootje. Zelfs Bert moet er aan geloven. En intussen staat Gerard veilig achter zijn schutting.. Ik ben zelf aan het video-en en daarom ‘ veilig ‘. Een prachtige show! Ik wilde daarna zelf toch nog even op de foto met zo’n stoere krijgerman; zittend op zijn knie. In het park hebben we ook heerlijk gelunched op een terras met weer een fantastisch uitzicht, ook op een watertje met een kaaiman, die op 5 meter afstand, eerst op het land lag en daarna vlakbij door het water zwom. We vertrekken weer met de bus naar onze volgende overnachtingsplek. Onderweg stoppen we nog bij een markt met heel veel souvenirs. Een lange rij met kramen met spekstenen beestjes, schalen, kettinkjes, kleden en nog veel meer. Daar hebben we een mooie stenen fruitschaal gekocht met 6 kleine schaaltjes met de ‘ big 5 ‘ er op. Aan het einde van de dag arriveren we bij ons park Mlilwane Wildlife Sanctuary. We gaan met z’n vieren slapen in een ronde hut ( Beehive Village ) van gevlochten gras met een ingang van 1 meter hoog. Deze hutjes zijn in Swazi Style maar wel met heerlijke bedden en een badkamer. Het park ligt midden in de natuur, ver van de bewoonde wereld. De zwijntjes en koedoes lopen gewoon tussen onze hutjes door! Voor het eerst blijven we 2 nachten op 1 plek en dat is een goed vooruitzicht!

Familie

In de kerstvakantie gaan wij, Bert, Gerrie, Gerard en Sietske, naar Zuid-Afrika. We hadden dit jaar te vieren dat we 12 1/2 jaar getrouwd waren in maart én dat Bert op 31 december 50 jaar wordt! Op oudejaarsdag is normaal ons huis gezellig druk, maar nu dus niet. Denise, Wim, Daphne en Chloe passen op het huis en de paarden. Wij hebben veel zin in onze reis en zullen de 31e ' ergens ' in warm Zuid-Afrika zijn!